1: Introductie, Waarom deze blog

Een tijd geleden werd mij door de mensen achter Spelspul.nl gevraagd om een blog te schijven als bordspelauteur. Wil ik dat wel? Kan ik dat? Wat voeg ik toe aan al bestaande blogs?

Ik heb voor mezelf de voor en nadelen op een rijtje gezet en kwam tot de conclusie dat het schrijven veel voordelen heeft.

  • Dat het schrijven van een blog voor mijzelf goed is omdat ik vanuit mezelf geen schrijver ben. 
  • Tevens hoop ik dat deze blog ook voor nieuwe en bestaande Nederlandstalige spelauteurs goed is, omdat er naast de al bestaande blogs van spelauteurs ook nog ruimte is voor een blog waar er vanuit mijn perspectief en ervaring veel tips gegeven worden.
  • Ik krijg bijvoorbeeld vaak van beginnende spelauteurs dezelfde vragen. Vaak hele goede vragen maar wel veelvoorkomende vragen. Vragen waarmee ik in mijn begin jaren ook geworsteld heb. In deze blog serie probeer ik ook die vragen te gaan beantwoorden.

Wie ben ik, en waarom ben ik spellen gaan ontwerpen?

Ik ga hier niet mijn hele CV oplepelen maar wel een paar punten toelichten die uiteindelijk ertoe geleid heb dat ik spellen ben beginnen te ontwerpen.

Tijdens mijn MBO opleiding Reclame bij Sint Lucas in Boxtel werd mijn creatieve geest aangewakkerd. Ook speelde ik in die tijd regelmatig spellen met vrienden. Risk, Stratego en Axis and Allies kwamen hierbij regelmatig op tafel.

Na enkele jaren in de reclame gewerkt te hebben was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ruimtelijke Ordening op de NHTV in Breda. Tijdens deze studie had ik samen met enkele vrienden een lokale politieke partij opgericht in Boxtel. We wilde bijvoorbeeld dat er een jongerencentrum zou komen in Boxtel.

Tijdens de verkiezingen van 2006 kregen we 1 zetel. Lid van de commissie ruimtelijke zaken paste goed bij me vanwege mijn studie. Vanaf 2008 werd ik door omstandigheden lid van de gemeenteraad. In de 2 jaar als gemeenteraadslid heb ik de opening van het jongerencentrum meegemaakt en werd het tijd voor nieuwe dingen. De studie was ik ondertussen gestopt. Politiek koste veel te veel tijd. In 2010 kwam ik tot de conclusie dat ik me met leuke dingen moest bezighouden en niet met dingen die mij frustreren. Dus stoppen met politiek was een logisch gevolg.

Dennis Merkx

De stap naar spelauteur

Halverwege 2010 ben ik begonnen met het ontwerpen van spellen samen met Kees Meis. Waarom, omdat we het leuk vinden! We speelde wel wat bekende spellen maar zonder enige kennis van de spellenwereld (productie,uitgeven en ontwerp) gingen we leuke spellen proberen te bedenken.

Al snel kwamen we tot de conclusie dat de eerste spellen die we bedachten veel te groot waren om succesvol te worden, te veel componenten dus te duur voor productie, te lange speelduur, te complex om het zelf nog leuk te vinden, en ga zo nog maar even door. Kortom achteraf gezien hadden we in een korte tijd alle beginnersfouten gemaakt.

Toen zijn Kees en ik begonnen met kleinere spellen met een kortere speelduur te ontwerpen en de testsessies met vrienden gingen al veel beter. We begonnen daarnaast ook spellenbeurzen te bezoeken zoals ZuiderspelDucosim en Spiel in Essen.

De spellenwereld ging open voor ons, maar we probeerde nog wel zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Dat had dus beter en makkelijker had gekund maar deze ervaring is erg waardevol geweest in het verdere verloop van de hobby. Mijn ervaringen zal ik dan ook graag in mijn volgende blogs verder gaan toelichten.

Hierbij zal ik verschillende onderwerpen belichten zoals maken van concepten, een uitgever zoeken maar ook ingaan op auteursrecht en contractzaken.

Uitgeverij Rielekst

In 2011 zijn Kees en ik samen onder de naam Rielekst begonnen met zelf uitgeven van het eerste spel: Kumbu Dubbelzijdig memo werd net na sinterklaas geleverd door de producent. De uitgever Rielekst had een eerste spel in het assortiment. Trots dat we waren. :)

Vol enthousiasme gingen we dus in 2012 met de uitgever Rielekst naar de spellenbeurs Zuiderspel. Halverwege 2012 hadden we het 2e spel in het assortiment. Kumbu Dubbelzijdig Kaartspel. Dus met 2 spellen naar Spiel in Essen. Wow wat een ervaring.

Andere uitgevers

In een korte tijd hadden meer spellen ontworpen dan we ooit zelf zouden kunnen uitgeven. Dus het idee om verschillende spellen door andere grote uitgevers te laten uitgeven was een logisch vervolg.

Jaren later bleek dat een goede zet te zijn want ons spel The Great Tour uitgegeven door Tactic heeft in 2018 de prijs Speelgoed van het jaar gewonnen. Hierdoor is het spel bij de grote speelgoedketens in de schappen gekomen.

Nu in 2019 kan ik wel concluderen dat we in 8 jaar tijd een enorme ervaring hebben opgedaan en wisselende successen hebben kunnen vieren. Maar het aller belangrijkste is toch wel dat we een enorm veel geduld hebben gekweekt die nodig blijkt te zijn bij het ontwerpen van spellen. 

Product added to wishlist