Halverwege 2010 ben ik begonnen met het ontwerpen van spellen samen met Kees Meis. Waarom, omdat we het leuk vinden! We speelde wel wat bekende spellen maar zonder enige kennis van de spellenwereld (productie,uitgeven en ontwerp) gingen we leuke spellen proberen te bedenken.
Al snel kwamen we tot de conclusie dat de eerste spellen die we bedachten veel te groot waren om succesvol te worden, te veel componenten dus te duur voor productie, te lange speelduur, te complex om het zelf nog leuk te vinden, en ga zo nog maar even door. Kortom achteraf gezien hadden we in een korte tijd alle beginnersfouten gemaakt.
Toen zijn Kees en ik begonnen met kleinere spellen met een kortere speelduur te ontwerpen en de testsessies met vrienden gingen al veel beter. We begonnen daarnaast ook spellenbeurzen te bezoeken zoals Zuiderspel, Ducosim en Spiel in Essen.
De spellenwereld ging open voor ons, maar we probeerde nog wel zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Dat had dus beter en makkelijker had gekund maar deze ervaring is erg waardevol geweest in het verdere verloop van de hobby. Mijn ervaringen zal ik dan ook graag in mijn volgende blogs verder gaan toelichten.
Hierbij zal ik verschillende onderwerpen belichten zoals maken van concepten, een uitgever zoeken maar ook ingaan op auteursrecht en contractzaken.